q-zorg-cultuurfoto-sio99-1066-50


Verdiepingstraining coachingsvaardigheden voor de digicoach

Als vervolg op de opleiding tot digicoach gaan we in deze training dieper in op het positioneren en profileren van jezelf als coach binnen de organisatie. Hierdoor vinden collega's je sneller met de juiste vragen. De casuïstiek en knelpunten uit jouw praktijk vormen het uitgangspunt. Je oefent met nieuwe coachinstrumenten en ontdekt welke methodiek het beste past in verschillende situaties. Op deze manier sluit je beter aan bij de uiteenlopende behoeften en verwachtingen van collega's en vergroot je hun digitale zelfredzaamheid.

Jezelf positioneren & profileren als coach


  • Hoe zorg je dat mensen jou weten te vinden met de juiste vragen?
  • Hoe organiseer je de randvoorwaarden om jouw rol goed te vervullen?
  • Hoe zorg je ervoor dat de organisatie jou goed positioneert?


Opstarten coachtraject


  • Van probleem naar coachvraag
  • Haalbare coachvraag formuleren
  • Kaders en verwachtingen vastleggen (contracteren)
  • Werken met weerstand


Zelfredzaamheid vergroten met oplossingsgericht coachen


  • Wat is oplossingsgericht coachen?
  • Oplossingsgerichte vragen
  • Meerwaarde en toepassing in digicoach trajecten
  • Van adviesrol naar coachrol
  • Oplossingsgericht coachen oefenen en ervaren


Toolkit coachinstrumenten


  • Verdieping GROW-methodiek
  • Wat is een gedachtenschema?
  • Foutieve en belemmerende aannames aanpakken met een gedachtenschema
  • Aansluiten bij de ander
  • Wanneer zet je welk instrument in?


Afronden coachtraject


  • Wanneer is jouw coachtraject klaar?
  • Wanneer heb je jouw rol als coach goed vervuld?
  • Verschillende manieren om een coachtraject af te ronden
  • Collega’s voorbereiden om zelfstandig verder te gaan


Praktijk


  • Persoonlijk actieplan
  • Wat ga je morgen anders doen?
  • Hoe pak je dat aan?


Gedurende de hele dag is er ruimte om vaardigheden te oefenen op basis van zelf ingebrachte casuïstiek.

Monique Schmidt geeft deze training omdat zij gelooft in de kracht van goed opgeleide digicoaches die hun collega’s ondersteunen bij het effectief inzetten van digitale middelen. Dit versterkt niet alleen de digitale vaardigheden binnen de organisatie, maar bevordert ook samenwerking en zelfvertrouwen op de werkvloer. Leren moet leuk zijn! Daarom maakt zij haar trainingen interactief, praktijkgericht en afgestemd op jouw vraagstuk. Monique combineert focus op inhoud, proces, relatie en resultaat. Zo ga jij niet alleen met kennis naar huis, maar ook met praktische, direct toepasbare tips die écht impact maken in de praktijk.


Lisanne Prins heeft als arbeid- en organisatiepsycholoog veel expertise op thema's als werkdruk, stressmanagement en persoonlijk leiderschap. Als je weet wat je energie geeft en waar het juist wegvloeit, kun je werk zoveel leuker maken! Lisanne is nieuwsgierig en stelt kritische vragen om deelnemers te laten reflecteren. Zien dat de ander een inzicht heeft of een stap kan maken, tovert een enorme glimlach op haar gezicht.


Juliëtte Kuijpens geeft trainingen op het gebied van kennis en vaardigheden. Ze zorgt ervoor dat (zorg)medewerkers meekunnen met de veranderingen in de zorg. Zo geeft Juliëtte trainingen op het gebied van kwaliteit, zoals PRI en audits. Maar ook adviesvaardigheden, (ont)regelen van de zorg of digitalisering van zorg en gezondheid. Bij de trainingen neemt ze haar eigen ervaringen als adviseur binnen verschillende zorgorganisaties mee. Het doel van de trainingen die Juliëtte geeft, is om naast het overdragen van kennis ook verder te kijken naar de toepassing in de eigen organisatie.

Deze training bieden wij incompany aan. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.


Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.


Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.


Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.

Voor wie is deze training bedoeld? Digicoaches die een volgende stap willen zetten in het effectief vormgeven van hun coachsessies.


Investering: afhankelijk van het programma. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden en/of een prijsvoorstel.


Algemene voorwaarden: lees hier onze algemene voorwaarden voor incompanytrainingen.


Neem voor meer informatie contact met ons op.

coaching-1

Trainers met ervaring

uit de zorgpraktijk

samen-doen-1

Experts op het gebied van digicoaching

projectmanagement-1

Ervaren in het trainen van soft skills

q-zorg-cultuurfoto-sio99-238-50

Waarom deze training?

Coachingsvaardigheden zijn essentieel voor het succesvol vervullen van je rol als digicoach. Je gebruikt deze vaardigheden om de digitale groei van collega's te bevorderen, zodat zij zelfstandig leren werken met digitale middelen. In de praktijk is dit echter vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Verval je nog regelmatig in een ondersteunende adviesrol terwijl je eigenlijk je collega's wilt stimuleren om zelf oplossingen te vinden? Merk je dat collega's steeds met dezelfde vragen bij je terugkomen of zich juist terughoudend opstellen? Met deze training zet je de volgende stap in het effectief vormgeven van je rol als digicoach.


Unieke voordelen:


  • Casuïstiek en knelpunten uit jouw praktijk staan centraal.
  • Oefenen en ervaren van nieuwe coachinstrumenten.
  • Inzicht in welke methodiek passend is in welke situatie.
  • Vervolgtrainingen voor je ontwikkeling in je rol als digicoach.

Resultaat


  • Je beschikt over de benodigde handvatten om jezelf stevig te positioneren en profileren als digicoach in de organisatie.
  • Je weet hoe je vanuit een heldere en haalbare coachvraag de benodigde kaders vaststelt voor een succesvol coachtraject.
  • Je weet hoe je de digitale zelfredzaamheid van collega’s vergroot en stimuleert om eigen oplossingen te vinden.
  • Je hebt inzicht in hoe je van adviesrol naar coachrol beweegt.
  • Je kent de verschillende coach-instrumenten en weet in welke situatie je welk instrument inzet.
  • Je hebt handvatten voor- en geoefend met lastige situaties en dilemma’s uit jouw eigen praktijk.
q-zorg-cultuurfoto-sio99-500-50

"Door de handvatten en oefeningen voel ik me nu sterker bij het geven van coaching."

Offerte aanvragen

Via dit formulier vraag je een offerte aan voor de incompanytraining 'Coachingsvaardigheden voor de Digicoach in de zorg (verdieping)'.

Incompanytraining Coachingsvaardigheden voor de Digicoach in de zorg (verdieping)

Bedankt voor je offerteaanvraag!


Bedankt voor het aanvragen van de offerte voor de incompanytraining 'Coachingsvaardigheden voor de Digicoach in de zorg (verdieping)'.

Wij nemen jouw aanvraag in behandeling. Je ontvangt de offerte en meer informatie over deze training zo snel mogelijk.


Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

 

Met vriendelijke groet,

Het team van Q-Academie

Meer weten? Bel onze programmamanagers!

Lianne Valks

Programmamanager


  1. lianne.valks@qacademie.nl
  2. 06 - 211 42 634
q-zorg-lianne-def-oranje

Sophia Steuter

Programmamanager


  1. sophia.steuter@qacademie.nl
  2. 06 - 28 312 357
q-zorg-sophia-def-oranje