Openingssessie – Waar sta jij en jouw zorgorganisatie in calamiteitenonderzoek?
Door Alex Wilbrink en Marjolein Schimmel
In deze sessie krijg je als onderzoeker inzicht in waar jij en jouw organisatie staan in het onderzoek naar ernstige gebeurtenissen. De afgelopen jaren is er een verschuiving geweest naar leren en verbeteren na calamiteiten. Maar hoe zijn we op dit punt gekomen? We blikken terug op de historische ontwikkelingen en stromingen die het onderzoek naar calamiteiten hebben beïnvloed. Welke wetenschappelijke kaders waren van toepassing, en wat kunnen we vandaag de dag nog gebruiken? Je krijgt inzicht in welke elementen uit het verleden waardevol zijn en welke we achter ons mogen laten. Daarnaast weet je na deze sessie ook welke richting de zorg in de toekomst op zal bewegen. Aan het einde van de sessie heb je een duidelijk beeld van waar jij en je organisatie staan en welke stappen je kunt zetten om verder te groeien.
Na de plenaire opening volgen twee workshoprondes. In de eerste ronde kun je kiezen tussen workshop A of B. En in de tweede ronde kies je tussen workshop C of Workshop D. We sluiten af met een plenaire sessie.
Ronde 1
Workshop A: Hoe maak ik de complexiteit in mijn casus visueel?
Door Sarita van Houcke en Charlotte Marrée
Als onderzoeker heb je de documenten bekeken en (groeps)interviews gedaan en je komt tot de analyse van de gebeurtenis. De oorzakenboom lijkt niet te passen; de gebeurtenis is niet lineair te vangen van oorzaak tot gevolg. De realiteit is dat veel factoren met elkaar samenhangen op verschillende manieren. In deze workshop laten Sarita en Charlotte zien hoe je met zowel klassieke als nieuwe analysetechnieken de complexiteit wel in beeld kan brengen. Denk hierbij aan visgraatanalyse, een FRAM of een Accimap maken. Laat je inspireren door deze technieken. En heb je een eigen voorbeeld, dan deel deze graag! Samen leren is het mooiste.
Workshop B: Hoe blijf ik weg van oordelen?
Door Margot Gelsing en Margreet Pool
Bij het onderzoeken van een gebeurtenis zijn we historisch gewend een oordeel te vellen. Is er wel/geen sprake van een calamiteit? Is er wel/geen sprake van ‘geweld in de zorgrelatie’. Dat betekende dat je als onderzoeker gedurende het onderzoek ook bezig was om tot deze oordelen te komen. Dit perspectief is aan het veranderen.. Het gaat niet meer om de vraag of het een ‘calamiteit’ is, het gaat om de vraag wat ‘goede zorg’ is en ‘wat maakt dat het proces gelopen is zoals het gelopen is’. De antwoorden op deze vragen ontdek je als onderzoeker pas als je nieuwsgierig en open in je onderzoek betrokkenen laat reflecteren. Dit vraagt om vaardigheden van jou als onderzoeker: open houding, luisteren, niet invullen voor een ander en bewust zijn van je eigen subjectiviteit en oordelen.
Margreet (trainingsacteur) en Margot (GZ-psycholoog en zeer ervaren onderzoeker) nemen je mee in praktische tips hoe je voorafgaand en tijdens een onderzoek weg kunt blijven van oordelen. Bereid je voor op vragen en stellingen die jou helpen te reflecteren en tot eigen inzicht te komen wat jou al helpt en wat je hebt te laten.
Ronde 2
Workshop C: Hoe creëer ik dat een team of groep gaat leren n.a.v. gebeurtenis?
Door Nathalie van Vemde en Alex Wilbrink
Als calamiteitenonderzoeker voer je vaak interviews met zorgprofessionals en analyseer je de verzamelde informatie om tot een analyse te komen. Maar hoe zorg je ervoor dat het zorgteam zelf niet alleen reageert, maar actief betrokken wordt bij het leerproces?
Nathalie en Alex nemen je in deze workshop mee in hoe je in een groep of team kunt leren. Hoe krijg je meer informatie, kennis en inzichten uit het zorgteam en de zorgprofessionals? Ook leggen ze uit wat het belang van het uitwisselen van beelden heeft, zodat je samen tot een integraal beeld komt. Neem deel aan deze workshop om de kracht van samenwerking te ervaren en ontdek hoe een methode als Learning Teams de potentie van zorgteams en zorgprofessionals beter benut om te leren.
Workshop D: Hoe weet ik welke methodiek ik bij een gebeurtenis het beste kan toepassen?
Door Maaike Vermunt en Marjolein Schimmel
Elke onverwachte gebeurtenis vraagt om een unieke aanpak en het kiezen van de juiste onderzoeksmethodiek kan een echte uitdaging zijn. In deze sessie duiken Maaike en Marjolein in de complexiteit van calamiteitenonderzoek en laten zij zien hoe je systematisch de beste methode kiest door vier essentiële dimensies te verkennen: de aard van de gebeurtenis, de menselijke aspecten, de organisatorische context en de juridische en imago-implicaties. Met praktijkvoorbeelden en interactieve uitwisseling leer je deze lagen af te pellen en ontdek je hoe je jouw onderzoeksmethodiek nauwkeurig afstemt op elke specifieke casus. Breng jouw eigen cases in en laat je inspireren!
Plenaire afsluiting: Hoe leg ik primair de focus op leren?
Door Nathalie van Vemde
Gedurende de eerdere sessies is voor jou als deelnemer duidelijk geworden dat de focus op leren ligt. Dit wordt breed ondersteund, maar in de praktijk blijkt het soms lastig om deze focus vast te houden. Wanneer je de nadruk legt op leren, verlegt de aandacht zich vaak van andere zaken. Je hebt misschien al voorbeelden gehoord van organisaties die hiermee worstelen, zoals: "Mijn management wil precies weten wat er is gebeurd. Levert een rapport daar wel het juiste antwoord op?" of "Is mijn analyse dan wel diepgaand genoeg?"
Ook komen er vragen zoals: "De familieleden hebben een lijst met vragen; kan ik beloven dat we daar allemaal antwoord op geven?" en "Krijg ik dan nog wel SMART verbeterpunten?" In deze sessie bespreekt Nathalie aan de hand van praktische casussen wat er nodig is voor jou als onderzoeker, de zorgorganisatie en de familie om samen de stap naar leren te zetten, zodat jij deze vraagstukken zelf kunt beantwoorden.