q-zorg-cultuurfoto-sio99-1018-50


Faciliteren van Learning Teams 

Ben jij calamiteitenonderzoeker of adviseur en wil jij jouw vaardigheden in het onderzoeken van calamiteiten verrijken? Leer dan tijdens deze training om de Learning Teams-methode toe te passen. Deze methode past volledig in het Safety-II gedachtegoed, zorgt voor veiligheid en creëert zo een uniek leerklimaat. Schrijf je in! 

Dag 1 

Waarom Learning Teams? 

  • Waarom is het juist nu een methodiek passend bij de context waarin zorgteams nu zitten? 
  • Hoe past Learning Teams bij ‘veiligheidsdenken in de zorg’ en ‘Safety-I en Safety-II’? 

Wat is Learning Teams? 

  • Basisprincipes Brent Sutton 
  • De kracht van leren in een team 
  • Ruimte voor het verhaal 
  • Kijken naar het gehele systeem en niet de ene gebeurtenis 
  • Micro-experimenten 

Wanneer zet je Learning Teams in? 

  • Bij een ernstige gebeurtenis of reeks van gebeurtenissen (calamiteit) 
  • Leren van dagelijkse praktijk 

Rol van facilitator 

  • Welke kennis heb je nodig? 
  • Welke vaardigheden vraagt de facilitatorsrol? 
  • Zelfreflectie en -evaluatie; wat breng je al? Waar ligt je kracht? Wat heb je nog te ontwikkelen? 

 

Dag 2 

Stappen van de Learning Teams-methode 

  • Leersessie 1: het verhaal in beeld brengen 
  • Leersessie 2 (evt. 3 of 4): wat willen we behouden, waar zijn verdiepende vragen over, waar ideeën te verbeteren? 
  • Verbeteren n.a.v. micro-experimenten 
  • Welk verhaal dient breed verteld te worden? 

Vorm van verhaal (van poster, presentatie, nieuwsbericht tot calamiteitenrapportage) Rol van facilitator 

  • Tools voor begeleiding: o.a. toxics, weerbericht, communicatiepiramide 

Nathalie van Vemde is grondlegger van hoe wij binnen Q-Consult Zorg calamiteitenonderzoeken trainen en uitvoeren. En nu ook van hoe we vanuit vernieuwd veiligheidsdenken kunnen kijken naar leren van gebeurtenissen. Haar enthousiasme over Learning Teams heeft al velen geïnspireerd om ermee aan de slag te gaan. Nathalie heeft hart voor kwaliteit van zorg. Ze heeft goede voelsprieten voor wat speelt en schroomt niet om spannende gesprekken aan te gaan.


Myriam Martens heeft ruime ervaring in calamiteitenonderzoek en zij gelooft dat Learning Teams een waardevolle methode hiervoor is. Als geen ander zet Myriam een veilige setting neer. Met oprechte aandacht brengt ze moeilijke onderwerpen ter sprake. Mensen voelen zich snel bij haar op hun gemak. Daardoor kan ze verdiepende vragen stellen die aanzetten tot reflectie en ontwikkeling.


Ieders perspectief van de gebeurtenissen bij elkaar brengen en met elkaar in de leermodus komen, is de kern van de Learning Teams-methode. Leren met elkaar doordat de verschillende perspectieven bijeen inzichten en nieuwe mogelijkheden creëren. De betrokkenen formuleren zelf de ontwikkelmogelijkheden en zijn gemotiveerd om deze te realiseren. Als onderzoeker begeleid je dit proces zodat iedere stem echt gehoord wordt en de leermodus ontstaat.     


Voor wie is deze training bedoeld? Kwaliteitsadviseurs, medisch specialisten, verpleegkundigen en/of managers die de rol van facilitator bij een Learning Teams willen gaan oppakken. Of die Learning Teams binnen hun organisatie willen implementeren.


Locatie: Centraal, Midden-Nederland.


Studiebelasting: voor deze training is de studiebelasting 16 uur.


Investering: € 965,- per persoon (Q-Academie is vrijgesteld van btw). Deze investering is inclusief lesmateriaal. Tijdens de training verzorgen wij een dagarrangement dat bestaat uit koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet.


Annuleren en doorschuiven: lees hier onze algemene voorwaarden voor open trainingen.


Deze training bieden wij ook incompany aan.


Neem voor meer informatie contact met ons op.

coaching-1

Verfrissende methode met Safety-II gedachte

samen-doen-1

Trainers uit de zorgpraktijk

projectmanagement-1

Ruime ervaring in het begeleiden van onderzoekteams

q-zorg-cultuurfoto-11-03-24-681-def-80

Waarom deze training?

Het bespreken van calamiteiten vraagt zorgvuldigheid. Er komen veel emoties van betrokkenen bij kijken. Hoe creëer je veiligheid om de gebeurtenissen zo te bespreken dat er ruimte is voor ieders verhaal, voor de verschillende perspectieven, zodat het totale plaatje leidt tot inzichten om te ontwikkelen? 

 

Uniek aan deze training: 

  • Zet de stem van de professional en de dagelijkse praktijk centraal 
  • Creëer een klimaat van veiligheid en openheid 
  • Kom in de leermodus met elkaar 

Resultaat


  • Je kan de Learning Teams-methode plaatsen in de context van ‘veiligheidsdenken in de zorg’
  • Je kent de stappen van de Learning Teams methode en achterliggende principes
  • Je hebt ervaring opgedaan in het doorlopen van de stappen van de Learning Teams methode
  • Je weet welke vaardigheden nodig zijn om een Learning Teams te begeleiden (in zowel proces als groepsdynamiek)
  • Je hebt concrete handvatten om Learning Teams binnen jouw organisatie op te gaan starten of ermee te gaan experimenteren
  • Je kunt benoemen wat jouw leerpunten zijn als het gaat om de Learning Teams-methode toe te passen in de praktijk
nathalie-definitief-rad

"De Learning Teams-methode is erg fijn en geeft me houvast. Ik voel me nu gesterkt bij het faciliteren van de gevoelige gesprekken."

Meer weten? Bel onze programmamanagers!

Lianne Valks

Programmamanager


  1. lianne.valks@qacademie.nl
  2. 06 - 211 42 634
q-zorg-lianne-def-oranje

Sophia Steuter

Programmamanager


  1. sophia.steuter@qacademie.nl
  2. 06 - 28 312 357
q-zorg-sophia-def-oranje