Masterclass: Van Controller naar Business Partner
De zorgsector dreigt financieel onder druk te komen staan en als Controller heb jij een sleutelfunctie om tijdig en adequaat hier op in te spelen. Je wordt dan ook steeds vaker gevraagd om niet alleen cijfers te delen, maar ook te adviseren over de strategie die daaruit volgt. Deze nieuwe rol vergt aanvullende kennis en vaardigheden. Hoe ga je die zo snel mogelijk vergaren? Daar is deze Masterclass voor! Tijdens deze Masterclass nemen verschillende experts, met jarenlange ervaring in de zorgsector, je aan de hand mee. Gedurende vier sessies leer je over ketenzorg, regionalisering, meerjarenplanning, strategische bedrijfsvoering en financiering.
Maak de stap van Controller naar Business Partner. Schrijf je in!
-
Vier boeiende sessies met 5 zeer ervaren gastdocenten uit de zorg
Gedurende vier boeiende en filevrije sessies delen de gastdocenten, onder leiding van dr. ir. Joost Zuurbier (Q-Consult Zorg/Erasmus Centrum voor Zorgbestuur) hun inzichten over regionalisering, financiële meerjarenplanning, financiële reorganisatie, financiering en waardegedreven contracteren. Leer van de vakinhoudelijke experts uit de zorg, waarvan sommigen door Fizi zijn bekroond tot zorgfinancial van het jaar. Je krijgt inzichten om toekomstgericht te denken en strategisch te adviseren. Je scherpt je visie aan, aan de hand van literatuur en discussie met de gastdocenten. Daarnaast krijg je de kans om je eigen casuïstiek in te brengen.
Je leert over:
- De impact van regionalisering voor zorgfinancials.
- Het vormgeven van financiële meerjaren scenarioplanning.
- Jouw rol bij financiële reorganisaties en de relevante regelgeving hierbij.
- De eisen van het WfZ bij borging, bijzonder beheer en de mogelijkheden van rating agencies.
- Meerjarig waardegedreven contracteren en IZA-gelden.
Schrijf je in!
Kom samen met een collega uit dezelfde organisatie en ontvang 10% korting op elke extra inschrijving.*
*Vermeld tijdens de inschrijving in het opmerkingen veld de naam van je collega en 10%
-
Sessie 1: De rol van de controller in het regioplan
Datum: donderdag 13 maart 2025
Spreker: dr Marc Bruijnzeels /universitair hoofddocent Population Health ManagementNa deze sessie ken je de regiobeelden, en begrijp je je rol als controller in de regioplannen.
Controllers hebben een cruciale rol in de regionalisering. De impact van veranderingen als ketenzorg en regionalisering op de omzet van je zorgorganisatie is hoog. Businesscases en adviezen moeten onderbouwd en doordacht zijn. Het huisvestingsplan heeft hierbij een leidende rol. Hoe pak jij jouw rol? Tijdens deze sessie neemt Marc Bruijnzeels je mee in hoe jij deze belangrijke rol kunt vervullen.
Ontdek hoe jullie regiobeeld eruit ziet en oefen de impact uit die nodig is voor het regioplan!
Sessie 2: Geef vorm aan financiële scenario-planningDatum: donderdag 17 april 2025
Spreker: drs Pim Diepstraten/partner Finance IdeasOntwikkel juist in deze rumoerige tijd een financieel meerjarenplan (FMJP) om strategische scenario’s te kunnen doorrekenen. Na deze sessie begrijp je de rol van het FMJP in discussies met banken en andere meerjarenplannen.
Ontdek de sleutel tot succes in het ontwikkelen van een doeltreffend financieel meerjarenplan tijdens deze informatieve sessie. Leer waarom het FMJP juist nu zo belangrijk is en aan welke eisen een dergelijk plan moet voldoen. In deze sessie belicht Pim Diepstraten tevens de cruciale rol die rating agencies kunnen vervullen in het aantrekken van kapitaal op de internationale kapitaalmarkt.
Ontvang waardevolle inzichten over de nuances van diverse financieringsvormen!
Sessie 3: De rol van de controller in de financiële herstructureringDatum: donderdag 15 mei 2025
Spreker: drs Ernie van Dooren/bestuurder Veilig Thuis RotterdamNa deze sessies begrijp je wat het vormgeven en uitvoeren van een financiële reorganisatie betekent. Wat staat jou als controller hierin te doen? Hoe ziet de regelgeving eruit? Welke stakeholders moet je op welk moment betrekken?
In deze sessie belicht Ernie van Dooren cruciale elementen van aanpassingen in de bedrijfsvoering. Zijn uitgebreide ervaring als bestuurder en expert in het optimaliseren van bedrijfsvoering, verdiept aan de hand van praktijkvoorbeelden en literatuur jouw kennis over het vormgeven van grootschalige reorganisaties.
Ontwikkel je kennis over financiële reorganisatie!
Sessie 4: Nieuwe contractvormen en nieuwe financieringsmogelijkhedenDatum: dinsdag 10 juni 2025
Spreker: dr. ir. Frans Schaepkens/directeur WfZ
Spreker: drs. Peter Langenbach/directeur Zilveren KruisNa deze sessie begrijp je de rol van het WfZ bij financieringsvraagstukken in de zorg, inclusief het aantrekken van kapitaal en financierbaarheid.
Ontdek hoe een gemiddelde bbb- rating van de zorgsector het interessepeil van financiers beïnvloedt. Frans Schaepkens neemt je mee in de eisen welke het WfZ stelt aan borging, alsmede de rol van rating agencies en bijzonder beheer.
Tenslotte gaat Peter Langenbach in op het meerjarig waardegedreven contracteren van zorginstellingen, de toekenning van IZA-gelden, en domeinoverstijgende samenwerking.Na deze sessie begrijp wat de financieel strategische issues zijn voor jouw zorginstelling!
Kortom een boeiend programma en een efficiënte manier om je strategische kennis op peil te krijgen. Leer van de besten. Schrijf je in!Kom samen met een collega uit dezelfde organisatie en ontvang 10% korting op elke extra inschrijving.*
*Vermeld tijdens de inschrijving in het opmerkingen veld de naam van je collega en 10%
-
-
Ernie van Doorn
Ernie van Dooren is als partner verbonden aan Q-Consult Zorg en co-auteur van het boek “Samenwerken tussen Zorgorganisaties” (ISBN 978-90-368-2832-1). Hij heeft ervaring als bestuurder met het optimaliseren van de bedrijfsvoering en het begeleiden van samenwerkingen, reorganisaties en fusies. Vanuit zijn langjarige praktijk zal hij veel casuïstiek aanreiken aangaande het vormgeven van grootschalige reorganisaties.
-
Frans Schaepkens
Frans Schaepkens is werkzaam als directeur van het Waarborgfonds voor de Zorgsector. Daarnaast is hij docent en onderzoeker aan Nyenrode Business University. Hij is actief betrokken bij de Raad voor de Jaarverslaglegging. Daarvoor heeft hij jarenlange ervaring als financieel manager bij het Amstelland Ziekenhuis en het St. Antonius Ziekenhuis. In het verleden werkte hij onder andere voor Achmea en Zorggroep Almere.
-
Joost Zuurbier
In mijn trainingen werk ik graag met eigen casuïstiek van deelnemers en literatuur waar deelnemers in het verleden goede ervaringen mee hebben opgedaan. Daarnaast put ik veel uit mijn eigen ervaring als interim financial bij instellingen om met voorbeelden en humor en een positieve instelling het financieel instrumentarium toe te lichten. Naast mijn betrokkenheid bij Q-Academie werk ik ook als programmaleider van de Leergang Financieel Bestuur in de Zorg bij het Erasmus Centrum voor Zorgbestuur en ben ik actief als kerndocent in de MBA Health.
-
Marc Bruijnzeels
Marc Bruijnzeels is directeur van het Jan van Es Instituut, kenniscentrum voor geïntegreerde eerste lijnszorg. Daarnaast is hij als universitair docent verbonden aan de Population Health Management master van het LUMC Campus Den Haag. Hij is een expert in het versterken van samenwerking tussen zorgprofessionals, beleidsmakers en onderzoekers. Marc deelt zijn inzichten in strategische allianties, gemeenschappelijke visies, en innovatieve zorgmodellen voor verbeterde eerstelijnszorg.
-
Peter Langenbach
Peter Langenbach is directeur Zorginkoop bij zorgverzekeraar Zilveren Kruis. Daarnaast is Peter voorzitter van de raad van commissarissen van Medirisk, lid van het bestuur van Santeon en Associate Professor aan de Masteropleiding Financiën in de Gezondheidzorg aan TIAS. In 2011 is hij verkozen tot Zorgfinancial van het jaar. Daarvoor was Peter voorzitter van de raad van bestuur van het Maasstad Ziekenhuis. Tevens was hij bestuurder van het Spijkenisse Medisch Centrum.
-
Pim Diepstraten
Pim Diepstraten is co-founder van de afdeling gezondheidszorg binnen Finance Ideas. Hij neemt expertise mee omtrent het uitvoeren van haalbaarheidsonderzoeken, het opstellen van meerjarenramingen en lange termijn risicoanalyses. Ook is hij ervaren in het opstellen van businessplannen, het arrangeren en structureren van financiering en het integreren van lange termijn analyses in de periodieke controlcyclus, regionalisering en transmuralisering.
-
-
Deze training is ook geschikt voor incompany-doeleinden. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.
Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.
Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.
Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.
-
Voor wie is deze cyclus bedoeld? Financiële professionals die toe zijn aan een volgende stap in hun functioneren. Vanuit hun rol als Controller, Hoofd F&C/F&I of Directeur Financiën/ Bedrijfsvoering, Interne Auditor, of ervaren Business Controller, willen zij de financiële weerbaarheid van de organisatie vergroten en tegelijk de eigen effectiviteit versterken.
Investering: € 2.595,- per persoon (Q-Academie is vrijgesteld van btw). Deze investering is inclusief lesmateriaal en middag/avondarrangement.
Kom samen met een collega uit dezelfde organisatie en ontvang 10% korting op elke extra inschrijving.**Vermeld tijdens de inschrijving in het opmerkingen veld de naam van je collega en 10%
Locatie: Oudlaan 4, Utrecht
Digitale deelname is helaas niet mogelijk.Studiebelasting: voor deze training is de studiebelasting 16 uur.
Annuleren en doorschuiven: lees hier onze algemene voorwaarden voor open trainingen.
Neem voor meer informatie contact met ons op.