Inzicht in de financiering en organisatie van ziekenhuizen (voor farmaceutische en medical devices industrie)
Ziekenhuizen zijn complexe organisaties. Beleidsveranderingen door de overheid en inkoopplannen van zorgverzekeraars zorgen ervoor dat ziekenhuizen continu in beweging zijn. Voor velen is de structuur en financiering een ondoorzichtig geheel. Wil je een goede gesprekspartner zijn voor al jouw stakeholders? Dan is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de ziekenhuiszorg, de werkwijze en financieringssystematiek van ziekenhuizen.
-
De financiering van de gezondheidszorg is door de overheid geregeld. De manier waarop ziekenhuizen worden gefinancierd, is door de jaren heen sterk veranderd. Sinds 2012 zijn de DBC’s ingevoerd en registreren en factureren ziekenhuizen in DBC-zorgproducten. Ziekenhuizen onderhandelen elk jaar met zorgverzekeraars over prijs en volume van de zorg die ziekenhuizen leveren aan patiënten. Deze afspraken worden vastgelegd in een contract.
Hoe ziet de ziekenhuiswereld eruit? Wat moet ik weten van de financieringssystematiek in relatie tot mijn producten in het ziekenhuis?
Wij bieden een training waarin je een beeld krijgt van de ziekenhuismarkt, haar stakeholders, trends en ontwikkelingen. Daarnaast gaan we uitgebreid in op de ziekenhuisorganisatie en de financieringssystematiek. Op een interactieve manier gaan we in op alle bijkomende praktische aspecten die voor jou belangrijk zijn: hoe positioneer ik mijn product in een DBC-zorgproduct? Hoe ondersteun ik de interne besluitvorming hierover? Welke aanvullende data zijn nodig die een specialist of zorgmanager niet voorhanden heeft? -
Na afloop van de training:
Na afloop van de training:
Weet je hoe de ziekenhuiswereld in elkaar zit, weet je hoe ziekenhuizen georganiseerd zijn en hoe de financieringssystematiek eruit ziet. Daarnaast heb je een beeld hoe jouw eigen producten hierin te plaatsen zijn.
-
De Nederlandse ziekenhuiszorg
- Indeling en kenmerken ziekenhuizen en ZBC’s
- Meest recente ontwikkelingen en trends
- Relevante stakeholders en hun belangen
Financiering en bekostiging ziekenhuizen
- Rol van de overheid
- Laatste wet- en regelgeving
- Marktwerking en prestatiebekostiging
- Financieringsstromen
- DBC-systematiek
Organisatie van ziekenhuizen
- Aansturing (RVE/management)
- Medisch specialistisch bedrijf (MSB)
Zorgverzekeraars en onderhandelingen
- Soort afspraken
- Proces van onderhandelingen
- Invloed op nieuwe innovaties
De positie van de farmaceutische en de medical devices industrie
- Hoe positioneer ik mijn product in een DBC-zorgproduct?
- Hoe ondersteun ik de interne besluitvorming hierover?
Praktijk
- Casuïstiek uit jouw eigen praktijk
- Oplossingsrichtingen voor knelpunten
- Discussie onderling
-
Deze training bieden wij incompany aan. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.
Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.
Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.
Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.
-
Voor wie is deze training bedoeld? Voor medewerkers van farmaceutische en medical devices bedrijven die zich bezighouden met de positionering en verkoop van producten in ziekenhuizen.Te denken valt aan productspecialisten, rayonmanagers, (key)accountmanagers, productmanagers, salesmanagers, marketingmanagers, market access managers etc
Investering: afhankelijk van het programma. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden en/of een prijsvoorstel.
Neem voor meer informatie contact met ons op.