Training Leiderschap voor middenmanagement
Leidinggevenden spelen een cruciale rol binnen zorgorganisaties. Zij zijn de verbindende schakel tussen directie en zorgprofessionals. Naast de verantwoordelijkheid voor operationele zaken moeten ze vooral ook medewerkers en teams mee kunnen nemen in alle veranderingen die in de zorg spelen. Toch wordt vaak onderschat hoe complex de taken van een leidinggevende kunnen zijn. In onze incompanytraining ‘Leiderschap voor middenmanagement’ stellen we leidinggevenden in staat zich volwaardig in deze rol te ontwikkelen.
-
Ben jij als leidinggevende op zoek naar extra stevigheid? Wil je meer inzicht hebben in de verschillende rollen die van een leidinggevende verwacht worden. Wil je graag concrete handvatten om als leidinggevende deze rollen invulling te geven? En vind je het als directie belangrijk dat leidinggevenden zich kunnen doorontwikkelen en hun positie versterken? Hieronder vind je meer informatie hoe ons programma ‘Leiderschap voor middenmanagement’ is opgebouwd.
Onze visie op leiderschap in de zorg
Leidinggeven is een ambacht. In onze visie op leiderschap heeft een leider zes verschillende rollen. De centrale rol is de leider: iemand die zichzelf goed kent en zich bewust is van zijn eigen handelen. Iemand die het vak verstaat om per situatie te bepalen wat nodig is en bewust die rol inzet. Op deze manier geeft de leidinggevende op authentieke wijze invulling aan de behoeften van patiënten/cliënten, medewerkers en organisatie.
Onze aanpak
Intakegesprekken
Met de directie gaan we in gesprek over hun visie op leiderschap en de rol van leidinggevenden binnen de organisatie. Met de deelnemers aan het programma hebben we intakegesprekken. De uitkomsten van beide onderdelen vormen de basis voor het op maat maken van het programma op de individuele deelnemers en de organisatie. (zie voorbeeldprogramma op volgende pagina).Werken met persoonlijke leerdoelen
Om zoveel mogelijk uit het programma te halen, vinden we het belangrijk dat de deelnemers voor zichzelf heldere leerdoelen stellen. Deze leerdoelen staan centraal tijdens de gehele leergang. Bij de verschillende onderwerpen, werkvormen en het geven van feedback, houdt de trainer hier rekening mee.Ervarend leren
Tot slot, bieden wij in deze training de mogelijkheid om ervarend te leren, zodat je nieuwe vaardigheden kunt uitproberen in veilige oefensituaties met een ervaren trainer en/of trainingsacteur.Voordelen van dit programma bij Q-Academie
- Eigen en heldere visie op Leiderschap in de zorg gebaseerd op de praktijk.
- Ervaren trainers en coaches die de zorg van binnenuit kennen.
- Brede expertise en ervaring in de zorg van coachende vaardigheden tot financieel management, van integraal capaciteitsmanagement tot digitale inclusie en teamontwikkeling.
- Inspirerende voorbeelden vanuit de praktijk (luister ook de podcast Leiderschap in de zorg).
- Praktijkgerichte oefeningen met een trainingsacteur.
-
Na afloop van de training:
- Heb je inzicht en kennis van de verschillende rollen als leidinggevende.
- Je bent bekend met de verwachtingen van een leidinggevende binnen jouw organisatie.
- Je hebt inzicht in je eigen voorkeursstijl en valkuilen.
- Je vergroot je kennis en vaardigheden om je rol als leidinggevende uit te voeren.
- Je ziet wat er nodig is voor jouw team, de patiënt/cliënt en de organisatie en kunt hiernaar handelen.
- Je bent in staat een veilig en effectief werkklimaat te creëren voor je medewerkers.
- Je bent in staat om effectief veranderingen door te voeren in je team(s).
-
Voorbeeldprogramma
Persoonlijke intake
- Vaststellen leerdoelen
Module 1 – Jij als leider
- Inzicht in jezelf (kernwaarden en drijfveren)
- Inzicht in de rollen als leidinggevende
- Inzicht in je eigen voorkeursstijl en valkuilen
- Inzicht in jouw rol als leidinggevende binnen jouw organisatie
Module 2 – Jij als coach
- Coach- en communicatievaardigheden
- Effectief feedback geven en ontvangen
- Niet-helpende communicatiepatronen doorbreken
- Het creëren van een veilig werkklimaat
- Teamontwikkeling
Module 3 – Jij als bedrijfsmanager
Op basis van behoefte in te vullen met o.a. financieel management, duurzaam roosteren en formele gespreksvoering (jaar- en verzuimgesprekken).Module 4 – Jij als voorzitter
- Effectief vergaderen
- Planmatig werken
- Omgaan met weerstand
- Giftige communicatie en tegengif
Module 5 – Jij als strateeg en netwerker
- Visievorming (businessmodel canvas)
- Constructieve samenwerkingen opzetten
- Effectieve veranderaanpak (Knoster)
- Stakeholdermanagement
Afsluitende bijeenkomst
Een feestelijke bijeenkomst waarin je terugblikt op je successen en je leerproces.Praktijkopdrachten
Tussen de verschillende trainingsdagen ga je aan de slag met praktijkopdrachten. Zo kun je het geleerde direct toepassen in de praktijk van jouw zorgorganisatie en bereik je een optimaal leereffect! -
Deze training bieden wij incompany aan. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.
Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.
Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.
Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.
-
Voor wie is deze training bedoeld? Managers, teamleiders en andere middenmanagementfuncties in de zorg.
Trainers: onze trainingen worden verzorgd door trainers/coaches die veelal als consultant bij Q-Consult Zorg werkzaam zijn binnen diverse zorgorganisaties. Zij kennen de dagelijkse praktijk van binnenuit en komen frequent in aanraking met vragen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, teamontwikkeling en verbeter- en adviesprojecten. Daarbij vervullen zij regelmatig de rol van projectleider, leidinggevende en coach. Hun kennis, ervaring en didactische vaardigheden zetten zij effectief in tijdens deze training.
Investering: afhankelijk van het programma. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden en/of een prijsvoorstel.
Neem voor meer informatie contact met ons op.