Verdiepingstraining Calamiteitenonderzoek voor Wmo-toezichthouders
Wil je een volgende stap zetten in het beoordelen van ernstige incidenten/calamiteiten? Heb je de ambitie om jouw impact als Wmo-toezichthouder te vergroten, zodat aanbieders maximaal kunnen leren van de uitkomsten van het toezicht? Dit vraagt om verdiepende kennis over analysemethodieken én vaardigheden in het geven van constructieve feedback en het houden van proactief toezicht. In deze verdiepingstraining ga je hiermee aan de slag.
Schrijf je direct in 👉
-
Als toezichthouder ben je verantwoordelijk voor het eerstelijns toezicht met betrekking tot de Wmo binnen jouw gemeente. De dagelijkse praktijk van deze relatief nieuwe rol kent nog veel uitdagingen. Onvolledige rapporten, niet-toereikende verbetermaatregelen of organisaties die gebruik maken van alternatieve onderzoeksmethoden, zorgen regelmatig voor ingewikkelde situaties. Tegelijkertijd concludeert de IGJ in haar rapportages over de afgelopen jaren, dat er nog veel winst te behalen is rondom het verbeteren van de meldcultuur.
Herken je bovenstaande uitdagingen en wil je jouw rol als Wmo-toezichthouder versterken en zo effectief mogelijk vervullen?
Over de verdiepingstraining calamiteitenonderzoek voor Wmo-toezichthouders
Q-Academie biedt de verdiepingstraining Calamiteitenonderzoek voor Wmo-toezichthouders. Deze training gaat een stap verder dan de Basistraining. Jouw scala aan analysemethodieken wordt uitgebreid zodat je meer handvatten hebt voor het beoordelen van onderzoeken in afwijkende situaties en verschillende soorten organisaties. Je leert meer over de mogelijkheden voor het verbeteren van de meldcultuur en het houden van proactief toezicht. Tot slot gaan we in op de hierboven benoemde uitdagingen. Casuïstiek en knelpunten uit de praktijk staan hierbij centraal.
Deze training wordt gegeven door ervaren trainers met uitgebreide kennis over calamiteitenonderzoek en de rol van toezichthouders in het beoordelen hiervan.
-
Na afloop van de training:
- Weet je wat ketenonderzoek is, wanneer je deze methodiek inzet en welke rol je hierin hebt als toezichthouder.
- Beschik je over een breder palet aan onderzoeksmethodieken voor het beoordelen van onderzoeken in afwijkende situaties en verschillende organisaties.
- Bezit je verschillende tips en tricks voor het verbeteren van de meldcultuur en het houden van proactief toezicht.
- Heb je handvatten voor lastige praktijksituaties zoals onvolledige rapporten, niet-toereikende verbetermaatregelen en feedback die niet opgepakt wordt.
- Heb je de eerste stappen gezet richting het verstevigen van jouw rol als Wmo-toezichthouder.
- Heb je antwoord op persoonlijke vragen omtrent jouw rol als toezichthouder in het calamiteitenonderzoek en zijn jouw uitdagingen en casussen besproken.
-
Calamiteitenonderzoek (kort)
- Wat gaat goed en wat kan beter in de beoordeling van onderzoeken?
- Update methodiek van calamiteitenonderzoek
- Basisoorzaken en effectiviteit van verbetermaatregelen
- Uitwisselen van best practices en tips
Onderzoeksmethodieken op maat
- Alternatieven voor een calamiteitenonderzoek
- Omgaan met:
- Kleine zorgorganisaties
- Verschillende soorten zorgorganisaties
- Afwijkende situaties
- Wanneer zet je welke analysemethodiek in?
Ketenonderzoek
- Wat is een ketenonderzoek?
- Wanneer zet je een ketenonderzoek in?
- Opzet van een ketenonderzoek
Proactief toezicht houden
- Jezelf positioneren als Wmo-toezichthouder
- Het verbeteren van de meldcultuur
- Het meenemen van zorgorganisaties in de richtlijnen rondom het melden van calamiteiten
- Uitwisselen van tips en tricks
Intervisie casuïstiekbespreking
- Intervisie o.b.v. inbreng deelnemers. Bijvoorbeeld:
- Wat doe je bij weerstand tijdens een gesprek?
- Constructief feedback geven in lastige situaties, waaronder:
- Onvolledige rapportages
- Niet-toereikende verbetermaatregelen
- Feedback die niet wordt opgepakt door zorgorganisaties
- Waar begint en eindigt jouw rol?
- Ingezonden uitdagingen of lastige rapporten
-
-
Juliëtte de Visser
Tijdens de training neem ik mijn ervaring als adviseur en onderzoeker mee. Ik reik je de theorie aan en ik geef je veel voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Op die manier kan je de theorie na de training gemakkelijker toepassen in de praktijk. Daarnaast heeft het uitwisselen van ervaringen mij veel energie!
-
Kim Borghuis
Ik ben een enthousiaste en positief ingestelde trainer. Met mijn gedrevenheid maak ik van iedere training weer een succes. Ik ga graag samen met de deelnemers op zoek naar antwoorden op de leerwensen. Door mijn ervaring als (interim) kwaliteitsadviseur in verschillende gezondheidsorganisaties, heb ik genoeg voorbeelden en ideeën paraat om de deelnemers een stapje verder te helpen.
-
Marjolein Schimmel
Tijdens trainingen neem ik mijn ervaring vanuit interimfuncties als (strategisch) kwaliteitsadviseur en adviesopdrachten in zorgorganisaties mee. Deze kennis en ervaringen delen met deelnemers en de training daarmee zo praktijkgericht mogelijk maken geven mij energie. Als deelnemers na de training zelfstandig aan de slag kunnen is mijn doel bereikt.
-
-
Deze training is ook geschikt voor incompany-doeleinden. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.
Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.
Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.
Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.
-
Ingangseisen voor de verdiepingstraining calamiteitenonderzoek voor Wmo-toezichthouders zijn:
Voor wie is deze training bedoeld? Wmo-toezichthouders bij gemeenten en GGD’s die:
- Ervaring hebben met het beoordelen van calamiteitenonderzoeken;
- Thuis zijn in de PRISMA- en/of SIRE- methodiek;
- Eerder een (basis)training calamiteitenonderzoek, PRISMA-onderzoek, SIRE-onderzoek of iets soortgelijks hebben gevolgd.
Heb je niet eerder een training op bovenstaande onderwerpen gevolgd? Of twijfel je of de verdiepingstraining aansluit bij jouw trainingswensen en ervaringsniveau, neem gerust contact met ons op.
Investering: € 695,- per persoon (Q-Academie is vrijgesteld van btw). Deze investering is inclusief lesmateriaal. Tijdens de training verzorgen wij een dagarrangement dat bestaat uit koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet.
Locatie: Centraal, Midden-Nederland.
Studiebelasting: bij een 1-daagse training is de studiebelasting 8 uur.
Annuleren en doorschuiven: lees hier onze algemene voorwaarden voor open trainingen.
Neem voor meer informatie contact met ons op.