Training Faciliteren van Learning Teams Multidisciplinair reflecteren en leren bij een (ernstige) gebeurtenis in de zorg

Training Faciliteren van Learning Teams

Leert jouw organisatie van de onderzoeken naar een ernstige gebeurtenis? En leidt het dan ook tot duurzame verandering? Natuurlijk moeten ernstige gebeurtenissen onderzocht worden. Maar minstens zo belangrijk is het om met de betrokkenen goed te begrijpen wat er is gebeurd, in welke context en hoe alles met elkaar daarin heeft samengewerkt.

  • Ben jij calamiteitenonderzoeker of adviseur en wil je jouw vaardigheden verder ontwikkelen om onderzoeken uit te kunnen voeren die verder gaan dan de klassieke onderzoeksmethode? Wil jij leren hoe je een team kunt faciliteren na een ernstige gebeurtenis? Hoe je een veilig klimaat creëert waarin medewerkers kunnen leren. Hoe je ervoor kan zorgen dat er waardevolle inzichten ontstaan die ook geborgd worden?

    Zorg is en blijft mensenwerk en is nooit zonder risico’s. En dus kan er ook iets misgaan. Learning Teams is een methode om ervoor te zorgen dat informatie, kennis en inzichten die zorgprofessionals opdoen, uitgewisseld worden. Je brengt het gehele verhaal in beeld zonder hierop direct een analyse te maken. Stilstaan, ieders rol in het verhaal horen en begrijpen, ruimte krijgen ieders verhaal te delen zijn belangrijke elementen in een Learning Team.

  • Na afloop van de training:

    • Kun je de Learning Teams methode plaatsen in de context van ‘veiligheidsdenken in de zorg’.
    • Ken je de stappen van de Learning Teams methode en achterliggende principes.
    • Heb je ervaring opgedaan in het doorlopen van de stappen van de Learning Teams methode.
    • Weet je welke vaardigheden nodig zijn om een Learning Teams te begeleiden (in zowel proces als groepsdynamiek).
    • Heb je concrete handvaten om Learning Teams binnen jouw organisatie op te gaan starten of ermee te gaan experimenteren.
    • Kun je benoemen wat jouw leerpunten zijn als het gaat om de Learning Teams methode toe te passen in de praktijk.

    Belangrijk om te weten: om veiligheid te waarborgen en optimaal samen te kunnen leren, is het maximaal aantal deelnemers bij deze training 10 personen en zijn er twee trainers aanwezig.

  • Dag 1

    Check-in

    • Check-in om de juiste setting neer te zetten voor de gesprekken

    Waarom Learning Teams?

    • Waarom is het juist nu een methodiek passend bij de context waarin zorg(teams) nu zit?
    • Hoe past Learning Teams bij ‘veiligheidsdenken in de zorg’ en ‘Safety-I en Safety-II’?

    Wat is Learning Teams?

    • Basisprincipes Brent Sutton
    • De kracht van leren in een team
    • Ruimte voor het verhaal
    • Kijken naar het gehele systeem en niet de ene gebeurtenis
    • Micro experimenten

    Wanneer zet je Learning Teams in?

    • Bij een ernstige gebeurtenis of reeks van gebeurtenissen (calamiteit)
    • Leren van dagelijkse praktijk

    Rol van facilitator

    • Welke kennis heb je nodig?
    • Welke vaardigheden vraagt de facilitatorsrol?
    • Zelfreflectie en -evaluatie; wat breng je al? Waar ligt je kracht? Wat heb je nog te ontwikkelen?

    Check-out en wrap-up

    Dag 2

    Stappen van de Learning Teams methode

    • Voorbereiding (kick-off, scope, leerklimaat peilen)
    • Uitnodiging deelnemers (wie, boodschap)
    • Leersessie 1: het verhaal in beeld brengen
    • Soaking time
    • Leersessie 2 (evt. 3 of 4): wat willen we behouden, waar zijn verdiepende vragen over, waar ideeën te verbeteren?
    • Verbeteren n.a.v. micro experimenten
    • Welk verhaal dient breed te vertellen?

    Vorm van verhaal (van poster, presentatie, nieuwsbericht tot calamiteitenrapportage) Rol van facilitator

    • Tools voor begeleiding: o.a. toxics, weerbericht, communicatiepiramide

    Check-out en wrap-up

    • Wat is nodig om de Learning Teams zelf te gaan doen?
    • Hoe ga jij zelf al een micro experiment doen om (onderdelen van) Learning Teams bij jullie toe te passen?
  • Deze training is ook geschikt voor incompany-doeleinden. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.

    Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.

    Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.

    Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.

  • Voor wie is deze training bedoeld? Kwaliteitsadviseurs, medisch specialisten, verpleegkundigen en/of managers die de rol van facilitator bij een Learning Teams willen gaan oppakken. Of die Learning Teams binnen hun organisatie willen implementeren.

    Investering: deze 2-daagse training kost € 1.495,- per persoon (Q-Academie is vrijgesteld van btw). Deze investering is inclusief lesmateriaal. Tijdens de training verzorgen wij een dagarrangement dat bestaat uit koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet.

    Locatie: Centraal, Midden-Nederland.

    Studiebelasting: voor deze training is de studiebelasting 16 uur.

    Annuleren en doorschuiven: lees hier onze algemene voorwaarden voor open trainingen.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.

Ook interessant voor je?
  • Basistraining Calamiteitenonderzoek
    Basistraining 21 januari 2025
  • Verdiepingstraining Calamiteitenonderzoek
    Verdiepingstraining 1 april 2025