Training Incidentanalyse
Incidentanalyse is een belangrijk onderdeel van het kwaliteitssysteem. Inzicht in lichte incidenten geeft je de mogelijkheid om tijdig te reageren op (bijna)incidenten en om calamiteiten te voorkomen. Zo kun je op een laagdrempelige, relatief eenvoudige wijze de kwaliteit van jouw processen en de zorg voor de cliënt/patiënt samen met jouw team verbeteren. Maak op praktische wijze kennis met diverse methodieken om incidenten te analyseren en op basis hiervan te kunnen verbeteren.
-
Over de training Incidentanalyse
Om van incidenten te leren, is het belangrijk deze systematisch te analyseren, zodat hier verbetermaatregelen op kunnen worden ingezet. Je hebt een bron aan informatie, maar je staat voor de uitdaging om hier concreet mee aan de slag te gaan. Hiervoor zijn verschillende effectieve hulpmiddelen beschikbaar. Welk instrument zet je in voor welke situatie? Hoe zorg je voor een kwalitatieve analyse? Waar leg je de focus op? En hoe begeleid je een team bij het grondig onderzoeken van incidenten?
Deze vraagstukken worden behandeld tijdens de training Incidentanalyse. Je krijgt inzicht in de verschillen, overeenkomsten en het toepassingsbereik van diverse analysehulpmiddelen en leert deze toepassen door hiermee te oefenen op herkenbare casuïstiek. Deze hulpmiddelen komen aan bod in de training:
- 5x Waarom
- Visgraat
- Oorzakenboom
- Barrière-analyse
- Procesveranderingsanalyse
Tot slot nemen we jouw eigen incidentenbeleid onder de loep door kritisch te kijken naar jouw formats en mogelijkheden voor kwalitatieve trendanalyse.
Ernstige incidenten en calamiteiten onderzoeken?
In deze training ligt de focus op veelvoorkomende incidenten uit de dagelijkse praktijk: de lichte tot middelzware incidenten ‘type 1-2-3’ of de ‘groene, gele en oranje meldingen’. De training gaat níet in op het onderzoeken van calamiteiten. Wil je leren hoe je systematisch ernstige incidenten en calamiteiten onderzoekt, dan kun je terecht bij de basistraining calamiteitenonderzoek.
-
Na afloop van de training:
- Ben je in staat om lichte tot middelzware incidenten zelfstandig te analyseren vanuit ondersteunend beleid en formats met behulp van een passend analysehulpmiddel.
-
Doel en proces van incidentanalyse
- Doel van incidenten melden.
- Begrippen bijna-incident, incident en calamiteit.
- Proces incidentanalyse; registreren, beoordelen, analyseren en verbeteren.
Analyseren: vijf hulpmiddelen voor incidentanalyse
- 5x Waarom.
- Visgraatanalyse.
- Oorzakenboom.
- Barrière-analyse.
- Procesveranderingsanalyse.
- Trendanalyse
Verbeteren: keuze hulpmiddel: wanneer pas je welke methodiek toe?
- Wanneer zet je welk analysehulpmiddel in?
- Wat zijn de voor- en nadelen van ieder analysehulpmiddel?
- Welke typen incidenten uit jouw eigen praktijk zijn te analyseren met welk analysehulpmiddel?
Incidentbeleid en formats
- Wat is het huidige beleid van jouw organisatie op het gebied van incidenten?
- Welke informatie heb je nodig voor een goede incidentenanalyse?
- Hoe geef je duiding aan trends?
-
-
Cheyenne Leeraar
Tijdens mijn trainingen staat jouw leerproces centraal. Ik vind het belangrijk dat jij na de training weg gaat met het gevoel dat je iets nieuws hebt geleerd. Daarnaast neem ik tijdens de training mijn praktijkervaring als kwaliteitsadviseur in verschillende zorgorganisaties mee, waardoor je ook altijd voorzien bent van meerdere voorbeelden. Als je na de training zin hebt om aan de slag te gaan, ben ik tevreden!
-
Nicky Visser
Ik geef trainingen op gebied van interne audits, incidentenanalyse en calamiteitenonderzoek. De ervaringen die ik opdoe bij diverse zorgorganisaties als (interim) kwaliteitsadviseur, calamiteitenonderzoeker en auditor neem ik mee naar de trainingen, waardoor de theoretische basis wordt aangevuld met voorbeelden uit de praktijk. Met veel enthousiasme sta ik voor de groep en probeer ik de training zo interactief mogelijk te maken. Mijn doel is bereikt wanneer de deelnemers terugblikken op een leuke en leerzame dag, én voldoende handvaten hebben meegekregen om zelfstandig aan de slag te kunnen.
-
-
Deze training is ook geschikt voor incompany-doeleinden. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.
Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.
Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.
Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.
-
Voor wie is deze training bedoeld? Iedereen die zich binnen alle sectoren van de zorg bezighoudt met het analyseren van lichte tot middelzware incidenten. Denk aan leden van incidentencommissies en kwaliteits- en veiligheidsadviseurs/-managers.
Investering: € 545,- per persoon en vanaf 2025 € 695,- per persoon (Q-Academie is vrijgesteld van btw). Deze investering is inclusief lesmateriaal. Tijdens de training verzorgen wij een dagarrangement dat bestaat uit koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet.
Locatie: Centraal, Midden-Nederland.
Studiebelasting: voor deze training is de studiebelasting 8 uur.
Annuleren en doorschuiven: lees hier onze algemene voorwaarden voor open trainingen.
Neem voor meer informatie contact met ons op.
-
-
Ervaringen van deelnemers aan deze training:
- Goede handvatten gekregen voor uitrol van incidentenanalyse in de organisatie.
- Zeer interactieve training!
- Gedreven, enthousiaste trainers die goed meedachten en oog hadden voor de verscheidenheid van de deelnemers.
- Goede inhoudelijke en praktische kennis van de trainers over het onderwerp die ze op een prettige en interactieve manier brengen.
-