Basistraining Calamiteitenonderzoek
Een belangrijk onderdeel van het kwaliteitssysteem is het analyseren van ernstige incidenten en calamiteiten middels retrospectieve risicoanalyse. Dit helpt je de basisoorzaken van calamiteiten te vinden en verbetermaatregelen te treffen om hier organisatiebreed van te kunnen leren. Tijdens deze basistraining leer je calamiteitenonderzoek uit te voeren middels de negen-stappen methode, op basis van de PRISMA- en SIRE methodiek.
Schrijf je direct in 👉
-
Wat is de negen-stappen methode voor het uitvoeren van een calamiteitenonderzoek?
Onze negen-stappen methode combineert het beste van zowel de PRISMA als de SIRE methodiek. De Prevention Recovery Information System for Monitoring and Analysis, oftewel PRISMA, is één van de methodieken om systematisch incidenten retrospectief te analyseren. De praktijk leert echter dat de fase tussen het vooronderzoek en het vullen van de oorzakenboom binnen deze methodiek een grote stap is. Om die reden biedt de negen-stappen methode de optie om de substappen uit de SIRE te gebruiken om de oorzakenboom op gestructureerde wijze in te vullen. Uit ervaring blijkt deze methode zeer waardevol.
Over de basistraining Calamiteitenonderzoek
Wij organiseren de basistraining calamiteitenonderzoek, waarin je stap voor stap leert hoe je een calamiteitenonderzoek uitvoert. Je brengt nieuwe kennis direct in de praktijk door middel van een oefencasus en leert oorzaken vanuit een breed perspectief te analyseren middels het visgraatdiagram en de oorzakenboom. Daarnaast besteden we aandacht aan gesprekstechnieken gericht op het vooronderzoek. Hierbij ligt de nadruk op actief luisteren en doorvragen tot de basisoorzaken, zodat je verbetermaatregelen goed kunt laten aansluiten bij de praktijk.
Accreditatiepunten- 6 punten voor medisch specialisten (ABAN)
- 6 punten voor verpleegkundigen en verpleegkundig specialisten (V&VN)
-
Na afloop van de training:
- Ben je je bewust van het belang van leren van incidenten en calamiteiten voor jouw organisatie.
- Heb je je gesprekstechnieken verder aangescherpt.
- Kun je calamiteitenonderzoek voorbereiden, uitvoeren en rapporteren.
- Weet je hoe je tot passende verbetermaatregelen komt die aansluiten op de basisoorzaken.
- Heb je de methodiek toegepast op verschillende praktijkcasussen.
- Kun je in jouw organisatie aan de slag gaan als calamiteitenonderzoeker.
-
Dag 1
Veiligheids- en risicomanagement- Kwaliteitsdenken en recente ontwikkelingen.
- Nut en noodzaak van calamiteitenonderzoek.
- Het verschil tussen (bijna)incidenten en calamiteiten.
- Randvoorwaarden voor onderzoek.
Theoretische basis en methodiek
- Componenten van PRISMA, SIRE en de negen-stappen methode
- Stappen van calamiteitenonderzoek (1 t/m 5):
- Kick-off: randvoorwaarden en voorbereiding
- Wijzen van informatieverzameling
- Informatie ordenen met behulp van verschillende soorten tijdlijnen
- Analyse met het visgraatdiagram
- Vullen van de oorzakenboom
- Toepassing van elke stap op oefencasuïstiek
- Tips & tricks
Gesprekstechnieken
- Voorbereiding, terugkoppeling en afsluiting.
- Opbouw gesprek.
- Basisvaardigheden LSD (Luisteren, Samenvatten, Doorvragen).
- Terugkoppeling en afsluiting.
Praktijkopdracht
Voor een optimaal leereffect is het belangrijk jouw nieuwe kennis zo snel mogelijk in de praktijk toe te passen. Omdat een calamiteit niet te plannen is, krijg je een extra oefencasus mee. Met eventuele vragen kun je tussentijds in de online leeromgeving terecht en je uitwerkingen neem je mee naar de tweede trainingsdag.Dag 2 (halve dag)
Bespreken praktijkopdracht- Hoe verliep de praktijkopdracht?
- Hoe heb je de analyse aangepakt?
- Wat ging goed en wat kan beter?
Stappen van calamiteitenonderzoek (vervolg)
- Korte herhaling/opfrissing behandelde stappen van dag 1.
- Stappen van calamiteitenonderzoek (6 t/m 9):
- Classificatie basisoorzaken.
- Passende verbetermaatregelen formuleren.
- Kwalitatieve rapportage schrijven.
- Afronding onderzoek.
- Eisen van en beoordeling door de IGJ.
-
-
Charlotte Marrée
-
Juliëtte de Visser
Tijdens de training neem ik mijn ervaring als adviseur en onderzoeker mee. Ik reik je de theorie aan en ik geef je veel voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Op die manier kan je de theorie na de training gemakkelijker toepassen in de praktijk. Daarnaast heeft het uitwisselen van ervaringen mij veel energie!
-
Kim Borghuis
Ik ben een enthousiaste en positief ingestelde trainer. Met mijn gedrevenheid maak ik van iedere training weer een succes. Ik ga graag samen met de deelnemers op zoek naar antwoorden op de leerwensen. Door mijn ervaring als (interim) kwaliteitsadviseur in verschillende gezondheidsorganisaties, heb ik genoeg voorbeelden en ideeën paraat om de deelnemers een stapje verder te helpen.
-
Sarita van Houcke
Tijdens trainingen neem ik mijn ervaring vanuit interimfuncties als (strategisch) kwaliteitsadviseur en calamiteitenonderzoeker in zorgorganisaties mee. Deze kennis en ervaringen delen met deelnemers en de training daarmee zo praktijkgericht mogelijk maken geven mij energie. Mijn trainingen zijn interactief en er komen diverse werkvormen aan bod om aan ieders leerbehoefte te voldoen. Ik sta enthousiast voor de groep, met oog voor de deelnemers en hun leerwensen.
-
-
Deze training is ook geschikt voor incompany-doeleinden. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.
Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.
Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.
Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.
-
Voor wie is deze training bedoeld? Startende calamiteitenonderzoekers binnen alle sectoren van de zorg.
Investering: deze 1,5-daagse training kost € 765,- per persoon en vanaf 2025 € 790,- per persoon (Q-Academie is vrijgesteld van btw). Deze investering is inclusief lesmateriaal. Tijdens de training verzorgen wij een dagarrangement dat bestaat uit koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet.
Locatie: Centraal, Midden-Nederland.
Studiebelasting: voor deze training is de studiebelasting 11,5 uur.
Accreditatiepunten: 6 punten voor medisch specialisten (ABAN) en verpleegkundigen (V&VN) en 7 punten voor verpleegkundig specialisten (V&VN).
Annuleren en doorschuiven: lees hier onze algemene voorwaarden voor open trainingen.
Neem voor meer informatie contact met ons op.
-
-
Ervaringen van deelnemers aan deze training:
- Zeer enthousiaste trainers. Ik merk dat we de PRISMA veel uitgebreider kunnen inzetten in onze organisatie.
- Open sfeer en makkelijk toegankelijk voor vragen en discussie. Je wordt systematisch stap voor stap meegenomen in de methodiek. Mooie handvatten!
- Niet alleen theorie maar ook toepassen. Inhoudelijk niet alleen strak op methode maar ook op proces. Erg fijn!
- Goede en duidelijke uitleg en begeleiding bij het oefenen. Voldoende ruimte voor interactie.
-